Post Pn maja 22, 2017 2:26 pm

Jak rozpocząć pływanie w zimnej wodzie?

Na starcie musisz znać, że mimo różnych zabobonów w zasięgu zostania w lodowatej wodzie - to jakiś rozsądny człowiek, nawet mały jak szczypiorek, że bez większych trudności spędzić kilkanaście sekund w wodzie o temp. tylko 1°C i jeszcze zajmować się dobrym zdrowiem.
Bądź odpowiedzialny stanu swojego zdrowa, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości warto skonsultować z lekarzem swoje plany pływackie. Pływaj jedynie w swoich akwenach - dzięki temu unikniesz niespodzianek związanych z głębokością wody czy przeszkodami pod jej powierzchnią.
Daj sobie szanse na ratunek - miejsce wybrane na trening powinno spełniać dwa podstawowe warunki: posiadać zasięg telefonii komórkowej, posiadać drogę dojazdu dla karetki pogotowia. Zabieraj na trening w miarę „naładowany” telefon komórkowy, tak abyś mógł ewentualnie wezwać pomoc - pamiętaj bateria telefonu na mrozie o wiele szybciej się rozładowuje. Powiadom kogoś gdzie idziesz, w jakim celu i o której powinieneś wrócić. Pływaj w towarzystwie tzn. w większej grupie pływaków i/lub przy udziale osoby towarzyszącej na brzegu. Jeżeli w wodzie jesteś sam warto zaopatrzyć się w boję SP czyli tzw. „Pamelkę”, która w awaryjnych sytuacjach np. skurczu lub utraty sił pomoże Ci utrzymać się na powierzchni wody.
Podczas pływania jak i ubierania się, jako objaw niepożądany może wystąpić skurcz mięśni. Z reguły dotyka on mięśni łydki oraz mięśni uda, a walka z nim polega na rozciąganiu spiętego mięśnia do momentu ustania bólu (w przypadku ponownego skurczu należy kontynuować rozciąganie). Skurcz łydki - trzeba wyprostować nogę i palce stopy przyciągać do piszczela. Skurcz uda - trzeba zgiąć nogę w kolanie tak, aby łydka i udo zetknęły się, a następnie starać się przyciągnąć piętę do pośladka. Mięśnia, który doznał skurczu nie obciążaj, ponieważ prawdopodobieństwo wystąpienia kolejnego skurczu jest bardzo wysokie (w przypadku gdy musisz jeszcze dopłynąć np. do brzegu nie pracuj daną kończyną właśnie ją prowadź).
Co chodzi wziąć ze sobą? Ubranie wierzchnie - na trening udaj się w czystym, ale luźnym stroju, takim jaki umożliwia możliwość i energię rozebrania i ubrania, działa to zarówno skarpet. Plecak (czy torba fizyczna czy nawet reklamówka) w jakim przesyłać będziesz prac potrzebne do pływania. W sukcesu plecaka czy torby sportowej zwracaj na prostotę rozwiązań tzn. daleko i chętnie kształtujące się zamki błyskawiczne. Unikaj zatrzasków, sprzączek i karabinków, jakie będzie niestety obsługiwać „zdrewniałymi” z trudna rękoma. Ręcznik musi znacznie dokładnie wchłaniać wodę - po zakończeniu pływak powinien już się osuszyć przykładając ręcznik w wilgotne miejsca. Unikaj klasycznego wycierania poprzez pocieranie - wychłodzona postać z listy piecze, więc pocieranie spotęguje to poczucie. I dużo jest wyposażyć się w szlafrok, który wykonujemy już po zakończeniu z wody. Szlafrok oprócz wchłonięcia wody jednocześnie będzie posiadał barierę cieplną (frotowy idealnie chłonie wodę; polarowy stanowi szczególnie przyjazny lecz słabo absorbuje wodę). Klapki lub buty neoprenowe, które ubieramy już po zakończeniu z wody, aby chronić nogi przed przemrożeniem i ochronić je przed możliwością urazu. Worek na śmieci (opcjonalnie można nabyć specjalistyczny pokrowiec na ubranka w handlu sportowym) - w razie opadów deszczu bogata w nim schować ubrania, buty, itp. Termos - z ciepłym/gorącym napojem o temperaturze idącej na łatwe spożycie po zakończeniu z wody, przyśpiesza to mechanizm powrotu do prawidłowej temperatury ciała. Bezpośrednio przed jak i po wyjściu z wody nie można spożywać alkoholu! Alkohol rozszerza naczynia krwionośne pod skórą co powoduje szybszą utratę ciepła, a tzw. „efekt rozgrzewania” po alkoholu jest niezwykle złudny. Zegarek ze stoperem - musi być wodoszczelny i najlepiej elektroniczny. Wodoszczelność powinna być oznaczona co najmniej symbolem WR50M lub 5ATM (czyli wytrzyma 5 atmosfer co odpowiada ciśnieniu wody na głębokości 50m). Pasek zegarka najlepiej z tworzywa sztucznego, a koperta jak najchudsza, aby jej rozmiary nie przeszkadzały w pływaniu. Strój pływacki: mężczyźni - kąpielówki; kobiety - kostium kąpielowy, okularki pływackie - warto dodatkowo zainwestować w płyn „ANTY FOG” (przeciwko parowaniu) ponieważ fabryczna powłoka okularów szybko traci swoje stronie, czepek silikonowy w miary dwóch szt. zakładany jeden na drugi lub czepek neoprenowy, zatyczki do uszu (zimna woda wlewająca się do uszu powoduje duży dyskomfort, ponadto może skutkować zaburzenia równowagi/orientacji), ewentualnie zacisk na nos, jeżeli ktoś takowego potrzebuje. Termometr do pomiaru temp. wody. (z tym że nie jest on koniecznością). Znajomość temp. wody pozwoli Ci na poznanie swojej siły na zimno - po kilkunastu treningach śmiało można zrezygnować z dokonywania pomiaru temperatury wody.